„Systém manažérstva kvality je spôsob, ako organizácia riadi a kontroluje tie podnikateľské činnosti, ktoré súvisia s kvalitou“. (Mateides – Závadský, 2005, s. 17)
SMK sa týka účinného riadenia podnikania a je aplikovateľný na všetky podnikateľské aktivity bez rozdielu rozsahu a predmetu podnikania. Využívanie systému manažérstva kvality stimuluje organizácie analyzovať požiadavky zákazníka, definovať procesy, ktoré prispievajú k vytvoreniu produktu prijateľného pre zákazníka, a udržať tieto procesy pod kontrolou. Poskytuje dôveru organizácii a jej zákazníkom, že organizácia je schopná poskytovať produkty, ktoré trvalo spĺňajú požiadavky.
Norma STN EN ISO 9000 definuje, že pre úspešné vedenie a fungovanie organizácie „je nevyhnutné ju usmerňovať a riadiť systematickým a transparentným spôsobom. Úspech môže priniesť zavedenie a udržiavanie systému manažérstva, ktorý sa navrhol tak, aby trvalo zlepšoval výkonnosť a súčasne sa zaoberal potrebami všetkých zainteresovaných strán“. (STN EN ISO 9000, 2006, s. 7)
Medzinárodná organizácia pre normalizáciu (International Organization for Standardization) – ISO, je celosvetovou federáciou národných normalizačných organizácií. Združuje približne 100 členských krajín z celého sveta s administratívnym sídlom v Ženeve a vydané normalizačné dokumenty so skratkou ISO pred číslom sú nezáväzné. Originálne normy vychádzajú v anglickom jazyku. (Mateides – Závadský, 2005, s. 18)
Významnou normalizačnou organizáciou je CEN (Comité Euroópen de Normalisation), ktorá vydáva normy pre krajiny Európskej únie. Dokumenty majú pred číslom skratku EN a tiež nie sú pre členské štáty záväzné, aj keď ich musia zapracovať do svojej legislatívy. Výnimkou sú tzv. mandátové normy, ktoré sú pre krajiny EÚ záväzné. Vychádzajú v troch jazykových mutáciách, v angličtine, nemčine a francúzštine. CEN preberá normy od ISO do svojej sústavy a takéto normy majú číselné označenie, napr. EN ISO 9001:2008 ale keďže sa prebrala do slovenskej normalizačnej sústavy v roku 2009 má označenie STN EN ISO 9001:2009. (Mateides, 2006, s. 148)
V roku 1987 zverejnila prvú verziu noriem, ktoré sa zaoberali požiadavkami na systém manažérstva kvality pod názvom ISO 9000. Tieto normy veľmi razantne a rýchlo vstúpili do obchodných vzťahov na celom svete. Európska únia ich už od začiatku zaradila medzi európske normy a vyžaduje ich aplikáciu. (Nenadál a kol., 2008, s. 43)
Normy ISO súboru 9000 pomáhajú organizáciám všetkých typov a veľkostí zaviesť a prevádzkovať efektívne systémy manažérstva kvality. Normy radu ISO 9000 sa vyvýjajú už od roku 1987.

V oblasti manažérstva kvality sa najčastejšie stretnete s normamy
- ISO 9001 – Systém manažérstva kvality. Požiadavky – špecifikuje požiadavky na systém manažérstva kvality tam, kde organizácia potrebuje preukázať svoju schopnosť poskytovať produkty, ktoré spĺňajú požiadavky zákazníka a použiteľných predpisov, a zameriava sa na zdôraznenie spokojnosti zákazníka.
- ISO 9000 – Systémy manažérstva kvality. Základy a slovník – opisuje základy systémov manažérstva kvality a špecifikuje terminológiu systémov manažérstva kvality. Táto medzinárodná norma poskytuje návod na vypracovanie, preskúmanie, prijatie, aplikáciu a revíziu plánov kvality. Možno ju použiť na plány kvality procesu, produktu, projektu alebo zmluvy v akejkoľvek oblasti (hardvér, softvér, spracúvané materiály a služby) a v akomkoľvek odvetví. Sústreďuje sa na realizáciu produktu a nie je návodom na plánovanie systému manažérstva kvality organizácie. Dokumentuje návod a nie je určená na používanie pri certifikácii alebo registrácii.
- SO 9004 – Systémy manažérstva kvality. Návod na zlepšovanie výkonnosti -poskytuje návod, ktorý berie do úvahy tak efektívnosť, ako aj účinnosť systému manažérstva kvality; cieľom tejto normy je zlepšovanie výkonnosti organizácie, spokojnosť zákazníkov a ďalších zainteresovaných strán. Norma nie je určená na certifikačné, regulačné a zmluvné použitie.
- ISO 19011 – Audit Systému manažérstva kvality a systému environmentálneho manažérstva – poskytuje návod na audit systémov manažérstva kvality a environmentálneho manažérstva.
Systémy manažérstva kvality môžu pomôcť organizáciám zvýšiť spokojnosť zákazníka. Významné postavenie v požiadavkách na zabezpečenie kvality má norma ISO 9001, ktorú si budeme ďalej charakterizovať.
Author Profile
Latest entries
Do Vašej pozornosti2022.06.08Vallova vizitka v Bratislave po skoro 4 rokoch vládnutia
Bratislavské fórum2022.06.06Vallo – marketingový guru, média ho nekritizujú – pýtam sa prečo?
Bratislavské fórum2022.05.25Ako plní Matúš Vallo volebné sľuby v Bratislave? Po budovaní záchytných parkovísk je dostavba električky ďalší „prúser“
Podnikateľské prostredie2022.04.04Ako reaguje historicky akciový trh na vojnu? Bude padať? Ako dlho? Kedy sa zotaví? Pozrite si prehľad reakcii trhu na významné geopolitické udalosti